25. 12. 2014 14:24, Matěj Grék [] |
tohle a jsem spokojen :)) |
|
5. 12. 2014 22:20, Sumie_dh [sumie-dh@sumie-dh.cz] |
18. 11. 2014 16:53, Tomáš [tomas.trzicky @ seznam.cz] - pouze mirne, skoro se mi tam cely zaber nevlez, bylo potreba nekolikrat zvetsit vzdalenost od zdroje ;] 8mm je sice siroky objektiv, ale na chip s cropem je to porad docela dost. |
|
30. 11. 2014 10:58, Matěj Grék [] |
|
|
29. 11. 2014 23:59, Matěj Grék [] |
|
|
29. 11. 2014 21:43, Matěj Grék [] |
|
|
29. 11. 2014 13:56, Matěj Grék [] |
JURAJ: Ne jen na Zadově, Roman Szpuk pozoroval i na Churáňově.. halo, oba dotykové oblouky. A dnes to lítá i na Medvědíně. |
|
28. 11. 2014 22:08, štěpánka [] |
šampuska :) |
|
28. 11. 2014 21:53, štěpánka [] |
|
|
28. 11. 2014 14:02, Patrik [] |
Já měl DD někdy na zač. listopadu, slabé sloupy u lamp, ale utíkal jsem na vlak, nebyl čas. |
|
28. 11. 2014 11:35, JURAJ [] |
A je to tu, první DD sezony 2014- 2015. Na Zadově byly vidět slouzpy u umělého osvětlení. |
|
26. 11. 2014 22:01, Štěpánka [] |
Tak jsem se teđ na APO dočetla, že to byla rozpadající se raketa. |
|
26. 11. 2014 21:57, Štěpánka [] |
Bolid in Prague 26.6.2014 . Můj táta ho pozoroval v Teplicích. |
|
21. 11. 2014 20:26, František [frapecina@seznam.cz] |
Je dobře že jste vzpomněli tu výraznou polární záři, která probíhala na obloze 17.listopadu 1989 ve večerních hodinách právě v době pochodu studentů na Národní třídě. Jsem pamětník a pamatuji si i výroky ještě starších, kteří v polární záři za 2.svět. války viděli "znamení", kdy se hýbou dějiny. Já jsem ji 17.11.1989 pozoroval (zářící oranžový kotouč) poté, kdy na tento jev upozornila čT. Také tehdy jsem tento mimořádný úkaz vnímal jako "znamení času", nebotˇ v Praze v ten večer kulminovaly nevídané události a na severní obloze tomu vévodila a nové časy věstila mystická záře, po mnoha letech právě v tento den. |
|
18. 11. 2014 17:03, Tomáš [tomas.trzicky @ seznam.cz] |
Když je teď to výročí - jedna malá vzpomínka: před 25 lety, večer 17. listopadu jsem v Praze na Štefánikově hvězdárně poprvé pozoroval polární záři a to za vzdáleného skandování, které tam doléhalo z nábřeží. Bylo jasno a polární záři viděli na různých místech tehdejšího Československa. Pár nově nahraných záznamů je i v tomto pozorování: . Odkazy na dobové snímky jsou pak na stránce s přehledem polárních září: |
|
18. 11. 2014 16:53, Tomáš [tomas.trzicky @ seznam.cz] |
Sumie_dh a Zbyněk Černoch: Zajímavé snímky duhy, zvlášť pěkné je vidět vliv polarizačního filtru, který se u běžné duhy projevuje odlišně. Přínosné by bylo jej zkusit i na gloriolu. Jinak předpokládám, že při tom svícení ´´z boku´´ podle je fotoaparát namířen doleva, ok?
Pokud jde o formátování textu v popisech pozorování, prozatím možné není, ale asi by bylo účelné ho přidat (dám vědět). Zatím funguje formátování pouze zde v diskuzi. Převod odkazů a odřádkování textem br v hranatých závorkách. |
|
17. 11. 2014 21:44, Patrik [] |
Zbyněk, Sumie_dh: já si pamatuji, že prvně jsem to z boku viděl - a fotilo se to na první HOPárty. Tenkrát jsme ale dělali normální duhu s hadicí, v noci :) Však Brahe ví :) |
|
17. 11. 2014 10:02, brahe [] |
Taky jsem se o to kdysi pokoušel, ale poslední roky tu jsou docela vzácné na mlhy. Při překrytí světelného zdroje vznikají krespulární paprsky.
S pohledem na protisluneční bod by se měly sbíhat do sebe. |
|
16. 11. 2014 23:58, Sumie_dh [sumie-dh@sumie-dh.cz] |
štěpánka: taky nepredpokladam ze jsem prvni koho to napadlo, nicmene je obcas zajimave sledovat ruzne lidi, ktere napada paralelne ten samy napad ;] Zbynek se svymi fotkami prisel asi po dvou tydnech pote co jsem si to zkusila (ovsem aniz by o tom vedel ze jsem to delala, a to spolu chodime denne na stejny IRC kanal ;] ). Priste si musim jen dat pozor na odrazy v objektivu, aby se to dalo nejak dal pouzit.
PS: sleduji ze moje komentare k pozorovani postupne "kynou", umi formular pro popis alespon zakladni formu (odkaz, zalomeni textu) html nebo je to plaintext only?. |
|
16. 11. 2014 21:51, Zbyněk Černoch [] |
Štěpánka, určitě jsem nebyl první koho to napadlo, ale chtěl jsem to zkusit co to udělá. S výsledkem jsem spokojen |
|
16. 11. 2014 10:51, štěpánka [] |
Zbyněk Černoch: dobrý nápad a zajímavé fotky mlźné duhy z boku! |
|
7. 11. 2014 15:44, brahe [] |
Zde článek na Astro.cz Pozorování blesků v horních vrstvách atmosféry: |
|
27. 10. 2014 15:35, |
Toto upozornění na halové jevy bylo právě rozesláno zaregistrovaným pozorovatelům: HALO! - Pha, velmi jasné parhelium |
|
25. 10. 2014 01:10, Matěj Grék [] |
Tomáš: Teď to sleduju, podle informací na spaceweatherlive ale s erupcí nedošlo k výronu koronární hmoty, takže z toho asi bohužel nic nebude. :(
"As expected, the X3.1 solar flare is not eruptive and no coronal mass ejection was launched. Sad news for aurora lovers around the world but it is how it is!" |
|
24. 10. 2014 23:57, Tomáš Tržický [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Nechci sýčkovat, ale právě na Slunci vzplála silná X-ková erupce, gigantický skvrna 2192 je právě uprostřed slunečního disku a výron nabitých částic by tak mohl směřovat k Zemi. Že bychom se po letech dočkali jasné polární záře? Viděl bych to tak na noc z neděle na pondělí nebo tu další. Držme si palce :-). |
|
17. 10. 2014 08:08, Matěj Grék [] |
Pátá duha je na světě.
|
|
3. 10. 2014 17:07, Tomáš [] |
Štěpánko, díky za upozornění - opraveno. |
|
2. 10. 2014 19:44, štěpánka [] |
jejda, omlouvám se za špatně nahraný snímek do přírůstků |
|
24. 9. 2014 11:51, |
Toto upozornění na halové jevy bylo právě rozesláno zaregistrovaným pozorovatelům: HALO! - Kadaň, SZ Čechy, 22 parhelia, 120 parhelia (!), PHC |
|
24. 9. 2014 08:27, |
Toto upozornění na halové jevy bylo právě rozesláno zaregistrovaným pozorovatelům: HALO! - Praha: parhelia, CZA, halo. Prechodne velmi jasne jak se nasouva rasovita oblacnost od zapadu. |
|
18. 9. 2014 17:18, Matěj Grék [] |
Do přírůstků jsem dal zatím fotky z mobilu. Ze zrcadlovky je přidám později. |
|
18. 9. 2014 17:11, Matěj Grék [] |
Dnes byly v Ostravě po dobrých pár letech naprosto úžasné halové jevy. Krásně ostrý Parryho oblouk, duhový CZO, duhový SLO a na něm Tape (nejspíš). Prvně jsem fotil mobilem, pak jsem zavolal domů a bratr nafotil zbytek na zrcadlovku. Dnes večer snímky upravím a nahraji je zde. |
|
10. 9. 2014 18:49, štěpánka [] |
Včera kolem 17 h SEC při pozorování halového komplexu mi připadlo, že vidím pod CZO kousek SLO s takovým tím difuzním vrškem, ale uzavřela jsem to jako cirrus přecházející přes oblast SLO. Fotka nic moc, bylo to narychlo, ani jsem si tím dále nezabývala, ale dneska po přečtení Patrikovo příspěvku jsem ji upravila. Spíš to je jen cirrus. |
|
10. 9. 2014 17:24, Patrik [] |
Dnes v 16 hodin se ke slunci dostal pás cirru, který putoval dále výše po obloze. Nejprve se ukázalo jasné malé halo a HDO, který měl nejprve tvar rovné přímky a byl velmi jasný a duhově zbarvený. Nad ním se také ukázal Parryho oblouk, asi 2x tak slabší než HDO, ale patrný i pouhým okem. Když se cirrus dostal výše, ukázal se CZO, přičemž v této výšce Slunce měl ještě podobu širokého písmene U, ale co nejvíce překvapilo tak byl stejně duhový oblouk pod ním, ve vzdálenosti přibližně stejné jako je Parry od HDO. Já si myslím, že šlo o 46 halo, protože výška slunce + fakt, že SLO se vždy dotýká CZO, pokud si to dobře pamatuju. Když cirrus doputoval dále, ukázalo se i slabé levé 120° parhelium bez náznaku PHC. Fotky v galerii. |
|
29. 8. 2014 09:11, brahe [] |
Zřejmě začíná erupce sopky Bárðarbunga: |
|
28. 8. 2014 23:17, brahe [] |
Subsun u Měsíce z Lyse hory: |
|
26. 8. 2014 14:44, Matěj Grék [] |
Jo, na atoptics.uk teď bude 3rd order rainbow festival, Lesovi přišlo tolik fotek, že chudák pomalu ani neví co s nimi. :) |
|
26. 8. 2014 10:35, Patrik [] |
Ted mrkněte k Lesovi, je tam i animace :) |
|
26. 8. 2014 10:33, Patrik [] |
Zbyněk: a co jsem psal já? :-D Jasně že je to běžná záležitost, jen lidi o tom neví a nestojí v dešti a nakoukaj do přepálené oblohy když vysvitne slunce. A to že je vidět očima mnohem lépe jsem taky psal. Mi se vyfotit vůbec nepodařila. Jinak hodně opravdu pomůže polarizák. |
|
26. 8. 2014 10:17, Zbyněk Černoch [] |
Tomáš: díky.
Nemůžu se zbavit dojmu, že tahle duha je v celku "běžná". Jen je třeba jít a stoupnout si do deště. Ideálně v přeháňce nikoliv v bouřce a čekat na dobu, kdy do ni ze zadu začne svítit slunce. Duha byla krásně viditelná, akorát foťak ji nedokázal zachytit v té podobě. Intezitu bych přirovnal na čtvrtinovou v porovnání k dobře viditelné sekundární duze.
|
|
25. 8. 2014 22:16, Tomáš [] |
Zbyněk: gratulace k dalším duhám - neuvěřitelný! Martin: fajn postřeh s tou polární září; další střípek do mozaiky. |
|
25. 8. 2014 19:37, brahe [] |
|
|
24. 8. 2014 12:00, Patrik [] |
Matěj: nebo můžeš zkusit 11 řádů duh :D
|
|
23. 8. 2014 21:18, Matěj Grék [] |
Nejlepší by dle mě bylo fotit oblast v Alexandrově tmavém pásu. Právě v něm se nachází část duhy pátého řádu. Šestý řád je podle mě neodlovitelný, protože ho nejspíš "přezáří" primární duha a případné podružné oblouky vzniklé interferencí. |
|
23. 8. 2014 02:18, Patrik [] |
Brahe: a zde je to vidět o něco lépe, že 5. a 6. duha jsou trochu posunuté od 1. a 2. Kdo chce, může nafotit kvantrilion fotek a skládat :-D Odkaz: |
|
22. 8. 2014 15:12, brahe [] |
5 a 6 duha je přibližně na stejným místě jako 1 a 2: |
|
22. 8. 2014 14:55, Zbyněk Černoch [] |
Jakou techniku zvolit pro případné zadokumentování 5. a 6. duhy? Případně za jakých podmínek by se měla vytvořit. Zda se tvoří na normálních kapkách, při jaké vyšce slunce atd.... |
|
20. 8. 2014 20:20, Patrik [] |
Všichni k terciální duze: jistě že to není tak vzácné. Jde jen o to, že 99,999% lidí bude raději koukat na hlavní duhu než aby hledali něco nejasného u zářícího slunce a ještě se to "něco" pokoušeli vyfotit. Ale vzhledem k tomu, že se to už povedlo několikrát, a nyní i u nás (gratuluji Matějovi i Zbyňkovi) tak věřím, že se teď na to zaměří více lidí. Je to stejné jako s 44 parhelii - taky na většině fotek budou jen 22 parhelia i když je už na první pohled jasné, že 44verky byly taky vidět, ale kdo by fotil něco slabého? O dalších vzácných jevech to platí taky. Než Mikkila nafotil Kernův oblouk, tak taky moc lidí nevěřilo, že se kdy podaří odpozorovat i když já pevně věřil že ano a určo u finů. A pořád si stojím za názorem, že Kern vznikne u většiny CZO na DD, ale chtělo by to tak tisíc fotek. A jednou za čas bude jasnější a postačí dvacet fotek (Mikkila). A tak to je i s terciální duhou. Když bude valit slunko do deště, tak se už automaticky dívám po 3. a 4. duze. A jak už psal Tomáš, není třeba aby primární a sekundární duhy "vypalovaly čočku", teoreticky nemusí být vůbec vidět nebo jen slabě. Takže všem držím palce u pozorování duhy. A ještě něco nám chybí v pozorování z ČR - reflexní duha. Takže kdo se dostane k jezeru, rybníku, močálům za deště tak sledovat a fotit :-) |
|
20. 8. 2014 10:26, Zbyněk Černoch [] |
Tomáš: díky. Matěj Grék: Je to hodně o štěstí, aby se dostaly srážky do správné pozice vůči pozorovateli a slunci. |
|
20. 8. 2014 09:02, Matěj Grék [] |
Tomáš: Děkujeme. Asi to nakonec zas tak vzácné nebude. :).
Kabelka: Myslím, že by se mohlo jednat o hvězdokupu Plejády. Viz ády |
|
20. 8. 2014 06:15, Zbyněk Černoch [] |
Fotky jsem poslal ke zpracování Michaelu Grossmanovi a ten mi potvrdil, že se skutečně jedná o duhu třetího řádu. Co se týče viditelnosti při pozorování. Já ji neviděl, prostě jsem to zkusil a až zpětně jsem ji objevil na fotkách u kterých jsem ji nečekal a naopak, tam kde jsem myslel, že bude, není vůbec nic :) |
|
20. 8. 2014 02:29, Kabelka [Iveta.stumpfova@seznam.cz] |
Dobrý den, již druhým dnem pozorujeme shluk hvězd(západ), napravo nahoře od měsíce, jsou to malé hvězdičky, které vypadají jako spojené světelným řetězem, chvílemi to vypadalo, jakoby tam ze spodu vybuchoval ohňostroj a ty hvězdy se mihotají, neporadí někdo, co to je? díky :) |
|
19. 8. 2014 22:51, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Zbyněk, Matěj: Tak se zdá, že s duhami třetího řádu se roztrhl pytel :-). Gratulace oběma! |
|
19. 8. 2014 22:39, Sumie_dh [sumie-dh@sumie-dh.cz] |
Tak jsem zkusila udelat HDR z TIFF prevedenych z RAW z 24.4. a neni tam nic videt, jen hromada artefaktu na okrajich mraku. Skoda, zas nekdy jindy. |
|
19. 8. 2014 20:57, Zbyněk Černoch [] |
Poprosil bych admina o opravu mého příspěvku. Duhu jsem dal do halových jevů, místo duh. Děkuji |
|
19. 8. 2014 19:57, Matěj Grék [] |
Jj. Potvrdil to i Michael s tím, že kousek vedle třetí je i náznak duhy čtvrtého řádu. Viz jeho upravená fotka |
|
19. 8. 2014 17:28, brahe [] |
Je fakt, že když teď tvé fotky zpracoval Michael tak to vypadá minimálně zajimavě(:)) asi tam skutečně je. |
|
19. 8. 2014 13:03, Matěj Grék [] |
Hi,
Congratulations! It looks very much like a third order bow.
See my enhancement attached.
Takže Les Cowley to potvrdil. Uvidíme, jak se vyjádří Michael. |
|
19. 8. 2014 12:24, Matěj Grék [] |
Děkuji Tomáši. Netrpělivě čekám na vyjádření Cowleyho a Michaela, který dnes bude zpracovávat fotky. Tak jsem opravdu hodně zvědavý. Mimochodem, Michael Großmann je považován skoro za průkopníka pozorování terciární duhy. Pošlu pár jeho pozorování.
|
|
19. 8. 2014 11:16, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Matěji - k té možné terciární duze: vypadá to docela nadějně - poloha toto oblouku je na fotkách s různým zoomem na stejném místě. Akorát mi přijde ten poloměr menší, než by u duhy třetího řádu měl být - např. na snímku by měla být dle EXIFu šířka zorného pole asi 80° a terciární duha měla mít poloměr asi 40° od Slunce (tedy asi polovina šířky zorného pole) - ovšem vliv může mít zkreslení objektivu a nepřesný záznam v EXIFu (mám dojem, že ohnisková vzdálenost se tam zapisuje jen v několika přibližných intervalech, nikoliv přesně dle zvoleného ohniska). Jinak je sice pravda, že při intenzívní přeháňce by měla být viditelná dobře i primární a sekundární duha, ale není to nezbytné! Duha třetího řádu totiž vzniká po třech vnitřních odrazech v kapkách mezi pozorovatelem a Sluncem, takže teoreticky duha prvního a druhého řádu nemusí být vůbec viditelná (prakticky však ale nenastane situace, kdy by za pozorovatelem terciární duhy už vůbec nepršelo :-). A jinak pár hlášení o vizuálním pozorování duhy třetího řádu existuje (kromě Patrika viz např. Pedgley v Nairobi - dole na stránce dole). Uvidíš, co ti na to úspěšní fotografové duh třetího řádu řeknou. Za mě je to tak půl na půl. |
|
19. 8. 2014 09:24, Patrik [] |
Chce si to přečíst u Lesa jak je to s tím focením. Taky jsem nefotil do RAWu a to pak stačí jen trochu upravit a máš tam asi milion letokruhů a artefaktů atd. A je fakt moc slabá. Zkoušel jsem dát ty brejle i před objektiv fotáku, ale fakt nic. Není to tak snadné jak se zdá. |
|
19. 8. 2014 09:19, Matěj Grék [] |
Potom nerozumím, jakto, že se ti neobjevila na fotkách. |
|
19. 8. 2014 09:18, Patrik [] |
Matěj: ještě k té terciální duze - je asi rozdíl koukat na ni mezi domy (tvůj případ) a v poli, kde není nic. Resp. jen pole dole a zbytek obloha. To si pak všimneš i nepatrně jasného oblouku. Kdežto mezi domy můžou tvoje oči ostřit hrany a tvary domu atd. |
|
19. 8. 2014 09:14, Patrik [] |
Matěj: omyl, terciální duhu jsem viděl 2x okem, jde vidět! Proto jsem ji pak fotil. Při použití polarizáku jde vidět ještě víc. Mám sluneční brejle s polarizačním filtrem. |
|
19. 8. 2014 08:50, Matěj Grék [] |
Přesně takto zpracovává případy terciární duhy Michael z Německa. Tomu jsem včera poslal tři RAWy na zpracování a dneska mi je nejspíš pošle. Máš pravdu Patriku v tom, že ty duhové artefakty jsou na většině fotek normálně, což je nejspíš výsledkem tvrdých úprav a různých vad na objektivu. Stále si však stojím za svým v tom, že se v tomto případě o artefakt nejedná kvůli vzhledu, poloze vůči Slunce, barevnému sledu a konstantní poloze na všech třech fotkách. Tentokrát je to single frame, až se příště naskytne další příležitost, udělám skládačku, což by mohlo pomoct mnohem víc. Mimochodem, terciární duhu okem neuvidíš, jelikož je tvořena ani ne 25 % jasnosti duhy primární. 25 se může sice zdát dost, ale oproti duhám prvních dvou řádů má o mnohem méně výraznější barvy, které se ztratí oproti pozadí oblohy, nehledě na zero order glow, která oblohu hodně přezáří. Jediným způsobem je podle mě prostě zkusit fotku, nebo skládačku, a pak si s tím v počítači pohrát. Uvidíme, jak to všechno dopadne - jak se k tomu vyjádří Les a Michael. |
|
19. 8. 2014 08:08, Patrik [] |
Sumie a všichni: doporučuji pročíst poslední případ terciální duhy na Lesově stránce, je tam něco i ke zpracování: |
|
19. 8. 2014 08:04, Patrik [] |
Matěj: já viděl terciální duhu 2x a i když jsem na ni vymlátil snad sto fotek, ani na jedné není vidět...takže nemám doložený NIC. Na tvých fotkách jsou ale ty "duhové" oblouky na víc místech když se podíváš. Viděls tu duhu okem? Okem je to vždy lepší, foták - ani sebelepší NIKDY nezachytí věrně barvy, tvary a situaci jako oko. Myslím, že je důležité ji vidět okem a pak mít plno fotek ke zpracování. Ale pokud to není jednoznačně prokázané, tak jsem skeptik a říkám artefakt. |
|
18. 8. 2014 23:41, Sumie_dh [sumie-dh@sumie-dh.cz] |
Ja po ni koukam uz jakou dobu a porad nic. Nejslibnejsi byla situace z . Mozna jen spatne zpracovavam ziskany material. O co se tu vlastne jedna v pripade postprocesingu? Je to klasicka skladacka? Jen vytazeni urcitych kanalu? Kdyztak po me nekdo hodte tutorialem sem, na mail nebo na IRC > #amsos na quakenet (tam jsem porad pokud prave nespim). Diky. |
|
18. 8. 2014 19:56, Matěj Grék [] |
Artefakt to být nemůže, protože jinak by to při každém jiném ohnisku nemohlo zůstávat na stejném místě a zužovat se. Už jsem to poslal Großmannovi z Německa, ten uloví tak dvě za měsíc. Ale Lesovi to pošlu taky. |
|
18. 8. 2014 19:50, brahe [] |
No nevím třeba toto mí na fotaku tak to beru jako artefakt. Nejlepší by bylo vše zaslat Les Cowleyovi: |
|
18. 8. 2014 19:42, Matěj Grék [] |
To nevím no. Vůbec nevím, na čem tady při vzniku duhy tř. řádu záleží. Ale člověk by to podle mě zkoušet měl. |
|
18. 8. 2014 19:38, brahe [] |
Ne já jen se ptám zda v případě, že duhy nejsou nic moc jasné alespon dle fotek mi to tak příjde, může vzniknou duha třetího řádu? |
|
18. 8. 2014 19:27, Matěj Grék [] |
Vedlejší duha společně s primární byly velmi dobře viditelné. Těch mám fotky taky. Pokud chceš, nahraju je tady. |
|
18. 8. 2014 19:19, brahe [] |
Je zde otázka, když vedlejší duha je skoro neviditelná, zda vůbec může vzniknou duha třetího řádu? |
|
18. 8. 2014 19:02, Matěj Grék [] |
Prosím všechny ať se podívají do přírůstků a vyjádřili se k fotkám, které jsem dnes pořídil. Podle všeho jsem zachytil duhu třetího řádu kolem Slunce. Po silných úpravách jde vidět nejjasnějí na první fotografii. O artefakt se nejedná, jelikož duha zůstává při různých ohniscích na stejném místě. |
|
15. 8. 2014 20:42, Matěj Grék [] |
Markéta: Přesně tak, jedná se o tzv. waterspout, neboli vodní smršť. Zkrátka jde o tornádo nad vodní hladinou. |
|
15. 8. 2014 20:02, Markéta Dupačová [dupina@centrum.cz] |
Dnes jsme viděli v Chorvatsku nad mořem, zatáhlo se a přišel déšť, bouřka nebyla. O co se jedná? Mohl by to být vodní chobot?
|
|
17. 7. 2014 11:29, brahe [] |
Zde článek na Astro.cz Meteorologické charakteristiky Red sprites vytvořené bouřkama nad Maďarskem: |
|
14. 7. 2014 14:41, brahe [] |
Další zajimavost z Brazilie bolid a naproti mu z opačné strany letí meteor: |
|
13. 7. 2014 15:58, brahe [] |
Článek na Crometeo o nočních Red sprites: |
|
10. 7. 2014 11:02, brahe [] |
Zde ještě jedno video hala vytvořeneho meteorem v Brazilii: |
|
9. 7. 2014 08:58, brahe [] |
Martin Lhotak jedná se o druh halového jevu tzv. cirkumhorizontální oblouk. |
|
8. 7. 2014 19:48, Martin Lhoták [yoshimura@centrum.cz] |
Můžete mi někdo vysvětlit co je to za jev? Foceno v Hořovicích 6.6.2014 ve 12:45
Děkuji |
|
8. 7. 2014 17:07, Tomáš Tržický [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Ad pozorování J. Hanuly (k načervenalému odstínu NLC) - zčervenání je skutečně způsobené průchodem světla masou ovzduší (přesněji rozptylem především kratších vlnových délek) - v případě NLC jde podle mne ale o 2 různé mechanismy vzniku. Při obzoru, kde je dráha paprsků od NLC mnohem delší (mnoho stovek km), jsou původně modravé/bělavé NLC až následně zbaveny modré části spektra rozptylem světla na své dráze skrze atmosféru (ze stejného důvodu je také Slunce při obzoru načervenalé). V případě zřídka pozorovaného načervenalého zbarvení svrchního lemu NLC (např. na snímku ) dochází však nejprve ke zčervenání slunečního světla průchodem nad vzdáleným horizontem a následnému osvětlení vrstvy NLC - jde tedy ty zmíněné "mezosférické červánky" v místech, kde v horní části mezosféry právě Slunce vychází. Výše nad obzorem je však už dráha atmosférou od NLC k pozorovateli výrazně kratší a nestačí k výraznějšímu zčervenání. Tak mě napadá, že ovšem může dojít i ke kombinaci obojího "zčervenání" v momentech, kdy se NLC zrovna objevují na horizontu ráno, nebo kdy přestávají být viditelné večer (zřejmě je to případ úplného začátku Vašeho videa ze 4. července 2014 ). |
|
8. 7. 2014 03:11, |
Toto upozornění na noční svítící oblaky bylo právě rozesláno zaregistrovaným pozorovatelům: NLC! - NLC Uherske Hradiste pres nizkou oblacnost. |
|
7. 7. 2014 09:26, brahe [] |
Do galerie jsem vložil snímek jasného bolidu s malým halem jenž ráno přeletěl nad Brazilii. Zde video z druhé stanice: |
|
5. 7. 2014 19:23, Štěpán Šupka [bratr.stepan@seznam.cz] |
Tomáš: S doručováním alertů na Vodafone nemám nejmenší problém, vše funguje,jak má. :) |
|
4. 7. 2014 17:40, J. Hanula [] |
Ja som si najskor myslel, ze to nacervenanie je sposobene prechodom svetla cez vysoku oblacnost. Ako vidim, tak to scervenanie bolo asi fakt priamo na NLC, je ho vidiet aj na timelapse videu medzi 4-12 sec . Rozdiel medzi pozorovacimi stanovistami bol v stovkach km, takze to by fakt musela byt nahoda, aby to bolo sposobene niecim inym. |
|
4. 7. 2014 12:15, Tomáš Tržický [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Zbyněk - zajímavý postřeh. Podle mě je to načervenalé zabarvení horní části NLC (je to ale spíše patrné u masívních úkazů dnešního typu) prostě způsobeno osvětlením vycházejícím Sluncem - ovšem vycházejícím pro tyto vysoké vrstvy v atmosféře. Šlo by to nazvat jako ´´mezosférické červánky´´. |
|
4. 7. 2014 12:12, Tomáš Tržický [] |
Matěji, a máš mobilní telefon? Můžeš si nechat přesměrovat alerty na mobil, nebo si přímo na zaregistrovat mobilní číslo (nejsnadnější to je u O2). V této souvislosti - dotaz na ty, kteří jsou u Vodafonu. V poslední době se vracejí alerty zasílané na adresy ve tvaru uzivatelske_jmeno@vodafonemail.com. Chodí vám alerty na Vodafone? |
|
4. 7. 2014 11:32, Zbyněk Černoch [] |
Mám dotaz odhledně dnešních NLC. Krom toho, že jsem byl ohromen tou nádherou jsem si všimnul, že vršek NLC je zbarven do červena viz má fotka v galerii či na kameře ze Šeráku . Nemám v tomhle zkušenosti. Je tohle běžné? |
|
4. 7. 2014 11:15, Matěj Grék [] |
Díval jsem se na webkameru z Javorového vrchu a málem jsem brečel. Já tušil, že ráno budou taky, ale byl jsem líný a nechtělo se mi vstávat. Taková škoda. :) |
|
4. 7. 2014 09:13, M.Z. [] |
Tady jsem dal ty dnesni NLC pod-krkonosskych kamer hydronetu do jedne galerie |
|
4. 7. 2014 08:03, M.Z. [] |
Pekne NLC dnes rano na kamerach hydronetu z ruznych mist okoli Krkonos. Jelikoz ty mraky vypadaji z Kamence 670 m n m
Zel. Brodu 280 m n m i 1315 m n m Lyse stejne pozn. tenhle je trochu pozdejsi - mensi ovladatelnost casu zaverky jine kamery -
vidime, ze jsou opravdu vysoko
|
|
4. 7. 2014 02:47, |
Toto upozornění na noční svítící oblaky bylo právě rozesláno zaregistrovaným pozorovatelům: NLC! - Jasna NLC nad SV obzorem, Uherske Hradiste. |
|
3. 7. 2014 22:21, |
Toto upozornění na noční svítící oblaky bylo právě rozesláno zaregistrovaným pozorovatelům: NLC! - Jasne NLC zrejme vysoko nad SSZ obzorem! [MP, TT] |
|
3. 7. 2014 22:03, Tomáš Tržický [] |
Martin Popek z Nýdku právě hlásí možné NLC dosti vysoko nad obzorem! |
|
2. 7. 2014 22:49, |
Toto upozornění na noční svítící oblaky bylo právě rozesláno zaregistrovaným pozorovatelům: NLC! - Oblaky nad severem (Pec, Tušimice aj.)! [TT] |
|
2. 7. 2014 21:17, Miroslav Votruba [info@polesisvatyjan.cz] |
... zajímavý odraz slunečního paprsku při západu sluníčka :-) Svatý Jan u Sedlčan |
|
30. 6. 2014 16:11, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Matěji, přehlédl jsem, že jsi už odpovídal JK včera v poledne i s výstižnými fotkami (). Matějovy fotky jsou navíc hned z následujícho dne (9. 7. 2009 - doplnil jsem to k té poznámce u pozorování JK). Pěkné je, jak to všechno i s archívními fotkami do sebe docela pěkně zapadá. |
|
30. 6. 2014 09:56, Matěj Grék [] |
brahe, Jan: Jo, už si vzpomínám. Díky za info. :) |
|
29. 6. 2014 23:27, Tomáš Tržický [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Ad oblaky na snímku Jana Kaczyńského: Váš snímek je z 8. července 2009 - NLC to nebyly; souvislost se sopkou a aerosoly v nízké vrstvě stratosféry se tu nabízí - o pět dní dříve jsem pozoroval něco podobného (), viz celé pozorování: , resp. poznámku dole u Vašeho pozorování: |
|
29. 6. 2014 14:46, brahe [] |
Matej to byla sopka Sarychev z Kurilských ostrovu. |
|
29. 6. 2014 14:46, Jan Kaczyński [] |
Matěj Grék: Dík za reakci. Pravděpodobně se jednalo o vulkán Saryčeva.
|
|
29. 6. 2014 12:08, Matěj Grék [] |
Jan Kaczyński: Já pozoroval ten samý úkaz. Tou dobou byl v atmosféře rozptýlen sopečný prach, bohužel si však nepamatuji, která sopka to byla. Takže NLC ne.
|
|
28. 6. 2014 17:16, Jan Kaczyński [] |
Myslíte, že se jedná o NLC? |
|
26. 6. 2014 22:11, M.Z. [mzahrad@gmail.com] |
Dnesni podvecerni duha na Kamenci trvala nepretrzite pres hodinu
to je slusna vydrz :) |
|
25. 6. 2014 22:43, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Lukáš - k pozorování z 23. června: - jaký bělavý oblouk máš na mysli? Nic tam bohužel nevidím. Byl oblouk patrný i pouhým okem - tj. vypadal, že zůstává na jednom místě? |
|
17. 6. 2014 10:18, Lukáš Shrbený [] |
Štěpánka: já pozoroval v neděli 15.6., ty v pondělí 16.6., to co jsem viděl já se po chvíli rozpadlo a žádná díra se neudělala, pondělní situace byla jiná. |
|
17. 6. 2014 10:00, Zbyněk Černoch [] |
Právě teď velmi výrazné hdo a slabší 22 halo |
|
16. 6. 2014 21:57, štěpánka [] |
Dnes odpoledne před frontální oblačností tvorba mnoha oblačných děr s rotující oblačností uprostřed. Je to krásně vidět na snímcích z družice Meteosat VIS cca mezi 16-17 h. Jednu takovou zachytil Lukáš, já jsem cvakla asi spodek jiné. Bylo jich hodně. Mohl by mi někdo vysvětlit vznik takového množství děr? |
|
15. 6. 2014 16:09, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Dnes ráno (neděle) byly na webkamerách velmi slabé NLC, ale většinou vadila oblačnost (). Snad to bude lepší v dalších dnech. |
|
14. 6. 2014 01:05, Tomáš [] |
Děkuji za reakce, tak to zdá se funguje. Měsíc a půl je ještě před námi. |
|
13. 6. 2014 22:37, štěpánka [] |
Pondělní alert mi přišel včas |
|
13. 6. 2014 09:42, Matěj Grék [] |
Tome, pondělní NLC alert mi přišel ve 22:46, takže zpoždění minimální. :) |
|
12. 6. 2014 09:29, Patrik [] |
Lukáš: já jel s kámošem autem a myslel jsem, že nad náma prolétává nízko letadlo. Ale efektní bylo, jak zaletěl za bouřku a zrovna se z ní zablesklo :) |
|
12. 6. 2014 07:58, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Dále na úvodní stránce se nešlo nezmínit o nedávných krásných snímcích cirkumhorizontálního oblouku. Tak výrazně ho lze vidět možná jen párkrát za život:
Další doplňující snímky jsou pak zde:
Ani se nedivím, že se před několika lety tenhle halový jev objevil na obalu knížky Kaleidoscope Sky (, mimochodem díky Úkazům se do knihy povedlo umístit pár snímků také od nás). |
|
11. 6. 2014 23:26, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Na úvodní stránce přibyl nový článek o krepuskulárních paprscích - na snímku z družice je pěkně vidět souhra a vliv vzdálené oblačnosti (a zřejmě též saharského prachu) na vzhled soumrakových paprsků: |
|
11. 6. 2014 15:08, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Ad NLC - trochu jsem překopával upozornění na NLC a opravil některé chyby v adresách mailů a SMS. Došel vám co jste zaregistrovaní pondělní NLC alert? Případně v kolik hodin? Rozesílal jsem ho večer ve 22:45, ale chodí teď už asi na 850 adres, což může chvíli trvat. |
|
11. 6. 2014 15:02, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
MZ: Díky, pěkný snímek z letošní první noci s NLC - do galeie ho zaslal také Jiří Přibáň (). |
|
10. 6. 2014 16:08, hydronet.cz [mzahrad@gmail.com] |
NLC dnes kolem 2.55 letniho casu na krkonosske Lyse hore |
|
10. 6. 2014 07:32, shrbeny [ ] |
bolid 24.5.: Patrik: závidím pozorování, byl to pěkný dlouhý bolid asi o 45min dřív než píšeš. Moje teta ho taky viděla. Bohužel, kolegové na Slovensku ještě nefotili, u nás je na dvou stanicích. |
|
10. 6. 2014 07:28, shrbeny [] |
potvrzuji ranní NLC z Říčan u Prahy od 2:30 selč |
|
10. 6. 2014 03:39, J. Hanula [] |
Dnes rano nadherne NLC do vysky az 10° nad obzor, pokryvali oblohu od SSZ skoro po V, takmer 90°. |
|
9. 6. 2014 22:45, |
Toto upozornění na noční svítící oblaky bylo právě rozesláno zaregistrovaným pozorovatelům: NLC! - Velmi slabe NLC nyni nizko nad severnim obzorem. |
|
9. 6. 2014 21:10, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Štěpánka: pěkné antikrepuskulární paprsky i bez těch stínů :-). Jde sem prach ze Sahary a západně od nás jsou vzdálené kupy bouřek, tak tipuju pěkné krepuskulární paprsky i na dnešek a zítřek! |
|
8. 6. 2014 23:09, štěpánka [] |
Na posledním mém přírůstku žádné paprsky a stíny nekřižují antikrepy, měla jsem zasviněný displej :( |
|
7. 6. 2014 20:56, brahe [] |
Zde článek na téma TLE v časopise Kozmos. |
|
6. 6. 2014 13:12, Patrik [] |
Dnes první letošní CHO v Holešově. Víceméně fragmenty. |
|
30. 5. 2014 18:25, jiri [] |
ja to sledoval od Frydku. Paradni ukaz... a dlouhy. |
|
25. 5. 2014 15:17, Patrik [] |
Včera kolem 23h (nedokážu určit přesněji) na dálnici někde mezi Brnem a Vyškovem náderný bolid, v počátku odhaduji okolo -8m a z bílé šel do zelené barvy, několikrát explodoval a bylo vidět fragmentaci. Letěl docela pomalu a jako bonus zapadl přesně za bouřku, ze které se zrovna blýskalo :) |
|
22. 5. 2014 17:56, stepanka [] |
Na ilustrativnim foto je halovy jev, pravdep. CHO... |
|
18. 5. 2014 22:11, David Mitlehner [] |
krásnej Kelvin |
|
15. 5. 2014 17:33, Tomáš Tržický [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Pár novinek:
Bylo uvěřejněno hezké video úkazu halových jevů na diamantovém prachu z Božího Daru, které pozorovala 30. ledna 2014 Claudia Hinz ().
NLC Net má novou stránku (adresu) |
|
6. 5. 2014 10:30, Lukáš Shrbený [] |
Štěpán Šinárek: pěkné panorama Lhotky. Vyrůstal jsem tam, tak jsem Cílkovu poznal, i když takto jsem ji nikdy neviděl. Díky za trochu nostalgie. |
|
25. 4. 2014 17:34, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Děkuji za vysvětlení, to je zajímavé porovnání. Já jsem zkusil složit panorama zde: V krátkých zprávách přibyl odkaz na článek Jana Bednáře se snímky Martina Popka: |
|
25. 4. 2014 12:23, Sumie_dh [sumie-dh@sumie-dh.cz] |
Tahle je focena rybim okem - Samyang 8mm f3.5 >
.
Ostatni jsou brany Tokinou 11-16 mm f2.8 s polarizacnim filtrem - panaroma slozeno v Autopano 3.0. |
|
25. 4. 2014 10:20, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Díky, o fotkách duhy z rozhledny jsem vždy přemýšlel a v úterý shodou okolností nastala vzácná možnost něco takového vyfotit. Ještě časem zpracuji složený panoramatický záběr celého duhového oblouku nad Prahou.
A dotaz na Sumie_dh k jejím skvělým záběrům výrazné duhy. Ten celý oblouk je fotografován širokoúhlým objektivem, nebo jde o složeninu více záběrů? |
|
25. 4. 2014 10:02, Sumie_dh [sumie-dh@sumie-dh.cz] |
Jj, ty fotky duhy jsou perfektni. Zejmena tato s naznakem kruznice |
|
24. 4. 2014 19:56, M.Z. [] |
Hezka a pomerne dlouho trvajici duha na dnesni Jizerce
|
|
24. 4. 2014 19:34, Stepanka [] |
Ahoj Tomasi, to je uzasne pokoukani, dokonale fotky! |
|
22. 4. 2014 22:59, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Večer jsem měl štěstí při pozorování duhy - zrovna jsem byl na hvězdárně na Petříně, takže jsem to měl kousek na rozhlednu a povedlo se mi zachytit mimořádně pěknou duhu nad městem. |
|
22. 4. 2014 10:37, Tomáš [] |
Nové pozorování halových jevů na diamantovém prachu od Tomi Hynka z Jahodné (na druhém snímku je zřejmě též vzácný Moilanenův oblouk!): |
|
17. 4. 2014 08:32, Tomáš [] |
Dnes je na jasné obloze od rána viditelná pylová koróna! |
|
6. 4. 2014 13:30, |
Toto upozornění na halové jevy bylo právě rozesláno zaregistrovaným pozorovatelům: HALO! - Hranice n. M.- MH, CS halo, PHA |
|
3. 4. 2014 14:35, Tomáš [] |
Podle předpovědi SKIRON to vypadá na pořadný příděl sahraského prachu do střední Evropy od pátku 4. dubna a celý víkend. Uvidíme, zda se to projeví jen zaprášením aut, nebo i nějakými optickými projevy v atmosféře. |
|
1. 4. 2014 20:32, Patrik [] |
Matěj: pěkný, jen ten DDO je scifi :) |
|
31. 3. 2014 17:35, Matěj Grék [] |
Dnes jsem se díval na jeden z dílů seriálu Doctor Who (Pán Času)a v jedné scéně jsem si všiml zajímavé věci. :)
|
|
26. 3. 2014 11:37, |
Toto upozornění na halové jevy bylo právě rozesláno zaregistrovaným pozorovatelům: HALO! - Cernotin- jasne male halo. |
|
26. 3. 2014 09:18, brahe [] |
Zatím odkaz fungoval ale dik za vložení na úkazy. Ja si myslím, že šlo o krystalky na okem neviditelných cirrach podobně jak u tohoto nad sudaskou časti sahary:
|
|
25. 3. 2014 23:27, Tomáš Tržický [] |
Martine, ten původní odkaz je přístupný asi jen po přihlášení do redakčního systému astro. Pokud jde o spodní slunce a další naznačené možnosti vzniku - to v původním textu článku nebylo. Vzhledem k tomu, že sůl krystalizuje v jiné soustavě než led, pak by musely být patrné další jiné tvary halových jevů vzniklé na takových krystalech, což se neděje. S tou slídou to neumím posoudit, ale dostatečně velké šupinky by zároveň asi byly příliš těžké. Konec konců ty jsi letěl tím letadlem, tak můžeš posoudit, jaké oblaky a případné další jevy byly pozorovatelné. Ale každopádně je to fajn článek. |
|
25. 3. 2014 15:43, brahe [] |
Díky Tome. Ten můj odkaz vám nefunguje? Jinak zajímave vysvětlení možného vzniku toho subsnu nad Egyptskou pouští. Netušil jsem že by mohl vznikat i na něčem jiném než jsou krystalky vody. |
|
25. 3. 2014 07:22, Tomáš Tržický [] |
Pěkné Martine, funkční odkaz je zde: Jen doplním, že v dalším čísle MZ vyjde volné pokračování článku opět s Martinovými fotografiemi. |
|
24. 3. 2014 17:54, brahe [] |
Zde k stažení článek z časopisu Meteorologické zprávy popisující halové jevy, irizace a glorii: |
|
19. 3. 2014 15:01, brahe [] |
Podle údajů z rodokmenů zapsaných v Bibli došlo k Potopě roku 1656 židovského kalendáře, t.j. 2104 př.n.l. Známe popisy obyčejné duhy o několik tisíc let starší. Myslím, že bych to spíše připsal fantazii pisatele ve stylu papír snese všechno(:)) |
|
19. 3. 2014 11:24, shrbeny [] |
Ftomek: pokud se připustí, že nebyly vidět hvězdy, pak se dá připustit už cokoli. Jsou dochované zprávy, že tisíce let př.n.l. pozorovali Egypťané hvězdy (samotné uskupení pyramid to potvrzuje). Pokud bych se ale odprostil od pozorovatelnosti hvězd, pak i tak by duha byla vidět - stačí mít zdroj světla níž než 42° nad obzorem a kapky vody ve vzduchu. Pokud připouštíte, že ze země vycházela pára, pak je přítomnost kapek dost pravděpodobná. Nejsem ale odborník na bibli, pokud ta pára měla nadpřirozené schopnosti, jako že asi musela mít, když nikdy nekondenzovala do dešťových srážek, pak ani voda, která ji tvořila nemusela umět udělat duhu. Nechci ale zesměšňovat žádné náboženství, jen mi přijde nelogické popírat fyzikální jevy prostým vysvětlením a tvrzením, že šlo o vůli boží. |
|
18. 3. 2014 23:07, Ftomek [ftomek@centrum.cz] |
Dokážete popsat situaci oblohy, kdy by nad Zemí nebyla vidět duha? Například vrstva ledových krystalů podobná Saturnovým prstencům, ovšem pokrývající většinu oblohy. Uvažuji o knize Bibli, kde se uvádí že před potopou světa asi duha neexistovala. Také nepršelo, jen ze země vycházela pára. Na obloze byl vidět měsíc a slunce, ale neuvádí se že hvězdy. (1. zmínka o hvězdách až za dob Abrahama). Archopaleontologie uvažuje že kdysi byla na Zemi vyšší teplota. V polárních oblastech jsou zkameněliny tropického života.Dá se tedy navrhnout obloha bez duhy? |
|
9. 3. 2014 07:16, Tomáš [] |
V sobotu byla opět vidět široká, i když ne příliš výrazná prachová koróna (Bishopův kruh) kolem Slunce. Možná v tom má zase ´prsty´ saharský prach. Jinak vzhledem k tomu, že je slunečno a teplo, měly by se už pomalu začít objevovat pylové koróny. Lovu zdar :-). |
|
6. 3. 2014 20:45, Patrik [] |
Brahe: zcela souhlasím! Myslím, že nejde o výhru v nějaké soutěži, ale o tvoji precizní a dlouhodobou práci, kdy mapuješ TLE zase z jiné země než jen z Japonska. Myslím, že se jednou ocenění dočkáš, sice ne za "krásnou fotku" ale za vědeckou práci, pokud to tak lze říct. |
|
4. 3. 2014 19:04, brahe [] |
Díky Věrko soutěže jsem se neučastnil a ocenění je spíš o klasické fotografii. Přece jen použivám černo-bíle kamery s poměrně malým rozlišením s záměrem sběru co nejpřesnějších dat z bouře, které by se daly použit je spíše pro vědecké učely než do soutěže. A pokud se to líbí jak veřejnosti a navíc je o data zájem i u profiku to je mě ocenění. Fotografie p.Štarhy jsou krásné a první u nás za což gratuluji, ale obecně fotografie red sprites z klasických foťaku jsou jen k pokoukání a nemájí žáden přínost k této problematice. |
|
4. 3. 2014 18:28, Věra [] |
Red spirites: Prohlížím si všechny fotky oblohy, i když nefotím. Dnes jsem si přečetla článek o tom, že cenu za foto r.2013 získal za Rudé skřítky někdo jiný, než jejich propagátor a nadšenec pan Popek. Nikdo se zde o tom nezmiňuje, ale mne, byť jen jako laika, to dost pobuřuje. Tak se prosím nezlobte, že jsem si zde dovolila napsat, i když je to tak trošku mimo diskusi. Článek k ocenění: a to je k panu Popkovi:
Zdravím příznivce fotek oblohy. |
|
2. 3. 2014 22:14, Tomáš Tržický [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Právě v těchto dnech jsou nejlepší podmínky pro snadné vyfotografování geostacionárních družic, viz článek . U nás na 50° sev. šířky je to pár dní kolem 3. března a 9. října. Já jsem se o to pokusil během podzimního okna: |
|
2. 3. 2014 22:01, Tomáš Tržický [] |
Zbyněk Černoch: To je asi pravda, jsou to okamžité údaje - dá se podle nich rozhodovat pro případné pozorování polární záře v čas.
Jiří Kaňovský připravil další číslo Parhelia, viz |
|
2. 3. 2014 10:53, brahe [] |
polarní záři zaznamenali i v slovinsku!!! |
|
2. 3. 2014 09:07, Zbyněk Černoch [] |
Než se řídit indexem Kp, bude asi lepší sledovat magnetogramy. a ; |
|
1. 3. 2014 14:47, Tomáš Tržický [] |
No a do třetice ještě polární záře z britských ostrovů obrazem: |
|
28. 2. 2014 16:48, Tomáš [] |
A skoro jsem přehlédl fotky včerejší polární záře od L. Rongeho z Krkonoš: |
|
28. 2. 2014 16:23, Patrik [] |
No podle toho článku to byla polárka i když byl Kp index na 6, takže nespoléhat na indexy a teorii, ale za Kp 6 a při jasné obloze jít zkusit štěstí... |
|
28. 2. 2014 16:18, Tomáš Tržický [] |
A včera byla vidět polární záře z ČR! Poslední silná erupce na slunečním limbu tedy trochu překvapila :-). Viz článek M. Gembece: |
|
26. 2. 2014 23:45, Tomáš Tržický [] |
U nás jsou polární záře občas vidět v období maxima sluneční aktivity (v podstatě v těchto měsících) a to hlavně na jaře a na podzim. Pro odhad možnosti pozorování polární záře z našich končin lze sledovat např. nebo - po silné erupci (třída X) pak sledovat hlavně Kp index (hodnota tak 8 a vice). Také je možné se přihlásit k odběru upozornění (registrace pozorovatele přes ). |
|
26. 2. 2014 21:13, Žanda [zanets@email.cz] |
Zdravím, je možná nějaká předpověď na polární záři v ČR? Kdy a kde by mohla být vidět.. Podle příspěvků to vypadá, že je vidět co 3-4 roky a poslední je z 2011, tak teoreticky je možné, že letos na podzim by byla šance. Dá se to také někde hlídat? Prosím o info do emailu, pokud nějaké máte. Díky moc. |
|
26. 2. 2014 08:29, brahe [] |
Zde článek Rekordní bouře 6. srpna 2013 a vzácný nadoblačný blesk Troll Jets: |
|
24. 2. 2014 23:27, Tomáš Tržický [] |
Byla zveřejněna galerie soutěže Europhotometeo'14: Jeden snímek lepší než druhý! |
|
19. 2. 2014 16:13, brahe [] |
V odkazu článek o nedávném pozorování vzácného druhu blesku. Záblesk Elfa nad Jaderským mořem: |
|
14. 2. 2014 18:24, JURAJ [] |
Jestli myslíš sopdní Parry, tak ten by tam mohl být. |
|
14. 2. 2014 17:30, brahe [] |
Není na tom snímku z Austrálie parry (ten oblouk na halem u toho ležateho snímku)? |
|
13. 2. 2014 20:15, JURAJ [] |
V přírůstcích je moje fotka Parryho u měsíce tři roky zpátky. Zajímalo by mě kolikátý parry u měsíce to byl. Myslím v ČR a na cirrech. |
|
10. 2. 2014 20:00, Patrik [] |
Já tam vidím 9h, 18h, 18pa, 22h, HDO. |
|
10. 2. 2014 18:01, JURAJ [] |
Do přírůstků jsem hodil skládačky z dnešního slabšího komplexu s pyr. haly. Dlouho jsem neviděl klasiku a pyr. hala pohromadě. Prosím někoho, zda by u první fotky potvrdil moji domněnku, že tam je 18° halo. |
|
6. 2. 2014 18:37, JURAJ [] |
Pokud budou nějaké výrazné úkazy i jiných, než halových jevů, tak je tam rád přidám. Další Parhelium vyjde zřejmě na začátku března. |
|
4. 2. 2014 20:23, brahe [] |
Po delší době byl nafocen klasickou zrcadlovkou Blue jets:
|
|
4. 2. 2014 20:21, brahe [] |
Juraj a nechtěl parhelium rozšiřit i o ostatní ukazy v atmosfeře? |
|
4. 2. 2014 17:34, JURAJ [] |
Tome, já to Parhelium vydal proto, aby úplně nezaniklo. Jinak pokud bude něco zase, tak by nebylo na škodu to naházet sem. Jinak na jaře, pokud budou hala, vyjde asi další číslo. |
|
4. 2. 2014 17:16, Tomáš [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
Juraj zaslal nové Parhelium - souhrn halových jevů na diamantovém prachu letošní zimy (). Juraji, nechtěl bys příště zpracovat takový souhrn jako samostatný článek sem na Úkazy?
K tomu článku Jana Kondziolky, není tu odkaz. Zřejmě jde o tento článek:
A pokud jde o halové jevy u umělého osvětlení, pak je tu problém v tom, že je třeba znát výšku světelného zdroje, vzdálenost pozorovatele a také tedy pozici oblaku ledových krystalů. U běžných halových jevů (u Slunce, Měsíce) stačí zjistit čas pořízení snímků (a z toho plynoucí výšku zdroje), určení jevů je tu o dost jednodušší. |
|
4. 2. 2014 15:10, brahe [] |
Rikošové doměnky beru, ale nevím zda to je možné o tolik stupnů a na všech typech krystalu. Zatím co dvojité parhelia jsem znal z přiloženého snímku s posunem hdo jsem se nikde nesetkal. Bylo někdy něco podobného na blogu? Posun je v připadě parhelii několik stupňů. Je ale možné aby to bylo 10°jako u oblouku nejbližšího zdroje? |
|
4. 2. 2014 11:21, Patrik [] |
Kojan: super článek! Dobře napsáno. Škoda jen, že ho ani Honsová, ani ti poťápaní lidi co jí žerou ty její proslovy neuvidí. |
|
4. 2. 2014 08:56, JURAJ [] |
Dneska vydám krátké parhelium, kde budou shrnuty události posledních dnů, kdy se vyskytoval hojně DD a vznikaly někdy až neuvěřitelné komplexy halových jevů. |
|
4. 2. 2014 07:38, Tomáš [] |
No, u těch blízkých zdrojů (tj. divergentních zdrojů) světla na té vzdálenosti zřejmě záleží, protože se mění úhel pod kterým vstupují paprsky do krystalů. Např, ten zmiňovaný Minnaertův doutník by se s postupujícími krystaly od zdroje k pozorovateli měnil jako prstenec o proměnlivém poloměru. |
|
3. 2. 2014 21:32, Matěj Grék [] |
A nebyl by ten HDO, nebo Moilanen nebo refl. Parry stejně tvarován, i když se tvoří na blížších "aktivních" krystalech? Tvar přece hodně záleží na výšce zdroje a ten je v tomto případě stejný, mění se pouze hustota krystalů, a ta by na tvar jevu moc vliv mít neměla. |
|
3. 2. 2014 19:07, Tomáš [] |
Zdar Patriku, ano chystá se to :-). Odentrování na nový řádek už funguje, stačí napsat br do hranatých závorek. 1 2 |
|
3. 2. 2014 16:54, Patrik [] |
A ještě jedna technická - nešlo by zde zavést html tagy alespoň na tučné písmo nebo kurzívu? Taky by bylo fajn mít možnost odentrování na nový řádek aby z toho nebyla změť textu... |
|
3. 2. 2014 16:52, Patrik [] |
Tomáš: já posílal M.Riikonenovi fotky od Martina a on tak nadšený nebyl. Z toho co mi napsal jsem pochopil, že je třeba dávat pozor na vzdálenost "ozářených" krystalů a to ve smyslu toho, že jeden horní dotykový oblouk je dál od pozorovatele a druhý blíž a proto se jeví jako Moilanenenův oblouk (nebo ten reflexní Parry). No, já myslím, že v tomto případě je tam HDO i Moilanen, ale nejsem expert jako Marko. Zde jeho text: "You have to be careful with divergent light halos. Remember that crystal cloud variations can copy the halos closer to the lamp. And in that example the lamp is not even really divergent light compared to Popek case. These kinds of things happen near the snow guns where the crystal cloud is extremely uneven. At some point you can have crystals only near you or only near the lamp. Or any multiple variation of the theme. But there is something that can help. If the halo has separate crystals in the photos, it means it is formed near the camera and it is probably what is appears to be, i.e., in Walt's words, the classical form of the halo. In the first photos many of the arcs are in separate crystals. The reflected Parry could be just an upper tangent arc that shows up in the denser cloud near the lamp." A poslal odkaz na tohle: |
|
3. 2. 2014 16:30, Tomáš [] |
Pár dní mimo a člověk se nestačí divit. Ty německé snímky z Božího Daru jsou neuvěřitelné! Z toho dne jsou snímky i v přírůstcích, ale se skromnějším počtem halových jevů (). Martin zaslal upřesnění a lepší verze snímků halových jevů u lamp, mimo jiné s prvním polským Moilanenem :-) (, ). |
|
1. 2. 2014 23:14, Patrik [] |
V, - však to se tu už dávno řeší... |
|
1. 2. 2014 23:12, Patrik [] |
Ze Slovenska (to jasné není parhelák, ale subhelák, dále je tam helák (hned vedle) a slabší wegener, no a Parry a Moilanen jako klasika :) Odkaz: |
|
31. 1. 2014 21:29, V. [] |
|
|
31. 1. 2014 11:32, Matěj Grék [] |
Něco takového by mi bohatě stačilo O:) |
|
30. 1. 2014 21:44, Patrik [] |
Se sloupem 23 ne? To máme: 22h, 46h, 22p, sloup, HDO, DDO, CZO, SLO, ILO, Parry, horní Tape, dolní Tape, Tricker, Greenler, Wegener, Hastings (ted ho potvrdil Marko Riikonen), helák, subhelák, subanthelák, modrá skvrna, 120p, PHC a spodní slunce. |
|
30. 1. 2014 21:32, JURAJ [] |
Ještě jsem tam objevil spodní část Wegenera. Tak to už je moc! :-) |
|
30. 1. 2014 20:28, JURAJ [] |
Pokud správně počítám, tak tam bylo 22 různých jevů, pokud se zahrne i halový sloup. |
|
30. 1. 2014 20:21, JURAJ [] |
Jo tak tam je. Já ho vždycky hledám na fotce s Infrákem. |
|
30. 1. 2014 19:58, Patrik [] |
Jinak udělal jsem skládačku těch dvou fotek z celooblohového pohledu a je tam na 100% Hastings. |
|
30. 1. 2014 19:57, Patrik [] |
Na tomto snímku je vidět mezi PHC a Wegenerem: |
|
30. 1. 2014 19:51, JURAJ [] |
Díky za opravu. Subhelák jsem tam ale nikde neviděl. |
|
30. 1. 2014 19:39, Patrik [] |
Axel: tam to zavání Hastingsem!
JURAJ: antihelický oblouk je Tricker a Greenler, asi myslíš subanthelický oblouk, ten tam je. Pak ti chybí subhelický oblouk a určitě je tam i Hastings, ale to by muselo být víc fotek na skládačku, což se němci nenaučili a nehodlají naučit... No a na druhé fotce je i modrá skvrna na PHC. |
|
30. 1. 2014 17:04, JURAJ [] |
Naprosto brutální halový komplex na Diamantovém prachu z německé strany Krušných hor!! Na fotkách jsem nasšel tyto jevy: malé a velké halo, parhelia, CZO, HDO, DDO, SLO, ILO, PHC, 120° parhelia, Parryho oblouk, spodní slunce, horní a dolní Tapeovy oblouky, helický a antihelický oblouk, Wegenerovy oblouky, Trickerovy oblouky a Greenlerovy oblouky. Je tam ještě něco víc? |
|
30. 1. 2014 12:18, Axel [] |
Jedna luxusna...
|
|
27. 1. 2014 23:41, Tomáš Tržický [tomas.trzicky (a) seznam.cz] |
A je tady další Moilanenův oblouk! 25. leden , Klínovec: (foto č. 1). |
|
26. 1. 2014 12:31, Patrik [] |
Jiří Smejkal - to není spodní slunce ale dolní dotykáč. |
|
26. 1. 2014 09:46, Matěj Grék [] |
Tak nakonec mám parhelia taky, a přidal se i slabší CZO. |
|
26. 1. 2014 09:10, Matěj Grék [] |
Slabší parhelia na DD z Ostravy-Poruby. Tady se mi to leskne jen v oblasti spodního slunce:)
|
|
25. 1. 2014 21:16, brahe [] |
díky docela mě to překvapilo(:)) moilanena jsem našel ješte na jednom snímku. |
|
25. 1. 2014 21:02, brahe [] |
Hala od claudie hinz z božiho daru. |
|
25. 1. 2014 21:00, Matěj Grék [] |
Sakra, Moilanen a ještě reflexní Parry, to se někdo má:).
Gratulace:) |
|
25. 1. 2014 20:52, Patrik [] |
jo je tam! Super! Velká gratulace! |
|
25. 1. 2014 20:46, brahe [] |
díky j.luomanen dokonce myslí, že by tam mohl byt moilanen a reflexní parry(:)) |
|
25. 1. 2014 20:34, Patrik [] |
Gratuluju Martinovi za první dokumentaci Moilanena u umělého osvětlení na našem území! |
|
25. 1. 2014 17:53, M.Z. [] |
Dnes mezi 15.00 a 16.28 pekne parhelium na kamere hydronetu v Rejdicich trochu mene vyrazne to tentokrat bylo na Lyse
|
|
25. 1. 2014 17:29, Patrik [] |
Na tom Medvědíně to vypadá na Moilanena, ale z jedné fotky to nejde určo říct. Opět jako každý rok, pokaždé to tu píšu a stejně to nikdo nečte - fotit dokola kolem, celou oblohu, nahoře i dole, vzadu, prostě všude :( |
|
24. 1. 2014 14:42, brahe [] |
Díky Tome tento diamantový prach byl čistě přírodní. Krystalky vypadávaly z inverze. Viděl jsem u lamp i halo a parhelia, ale nebylo to moc fotitelné a jen slabá vzpomínka na ukaz z roku 2010. |
|
24. 1. 2014 11:07, JURAJ [] |
Na Medvědíně včera zřejmě dolní Tapeúv oblouk a helický oblouk. |
|
23. 1. 2014 23:10, Tomáš Tržický [] |
Martine, pěkné jsou ty barevné halové sloupy - je tam u Vás někde poblíž umělé zasněžování?
Teď jsou pěkné halové sloupy na Velké Úpě:
|
|
23. 1. 2014 10:22, Tomáš [] |
Aktuálně jsou na Medvědíně halové jevy na diamantovém prachu: |
|
2. 1. 2014 10:38, brahe [] |
Taky přeju vše nej do nového roku(:)) |
|
1. 1. 2014 11:51, štěpánka [] |
Přeji všem štěstí, zdraví, mnoho ůspěchů a kvalitní halovou sezonu v novém roce 2014 :0) |